Opnieuw naar school... - Reisverslag uit Nový Bor, Tsjechische Republiek van Joke Dalderup - WaarBenJij.nu Opnieuw naar school... - Reisverslag uit Nový Bor, Tsjechische Republiek van Joke Dalderup - WaarBenJij.nu

Opnieuw naar school...

Door: jokedalderup

Blijf op de hoogte en volg Joke

31 Januari 2011 | Tsjechische Republiek, Nový Bor

Zo de eerste nacht en eerste lessen overleefd. Vanmorgen kon ik nog niet zien waar ik terecht gekomen was: alles niet gewoon maar heel erg donker. Dus met jas, das, wanten en rugzal vol met boeken over glas, met schrift en flesjes water naar school.
Oke, het is 5 inuten lopen en hoeveel kan je dan verkeerd lopen, maar als de school om 6.50 uur, in het donker, eruit ziet als een fabrieksterrein, compleet met toegangspoort en mevrouw aan de poort, kijk ik eerst even of het dan misschien het volgende pand betreft. Je kan het hier aan de buitenkant niet echt zien, althans ik niet met mijn ' Nederlandse bril'.
Dus toen toch maar bij de mevrouw gevraagd... spreekt bijna vloeiend Duits... heerlijk ..... de leraar is er nog niet maar zal er echt wel om 7 uur zijn. Mooi. Dus dan sta je daar stommetje te spelen terwijl er rechts en links mensen langs je lopen. Het is wel duidelijk dat ik hier (nog) niet hoor. Dan opeens een - van facebook en de Vitravideo - een bekend gezicht: Pavel Tille. Hij snapt gelukkig ook dat ik het ben. Begint direct met verontschuldigingen over zijn taal, maakt mij niet uit, laten we gaan beginnen. Niks rondleiding of zo... werkplek inrichten met stoel en pijpen en - gelukkig - Nederlands karton om te gebruiken. Een, twee nee drie houten vormen... alles heel herkenbaar, terwijl ik dacht dat in CZ alleen maar staand werd gewerkt. We shall see... eerst maar eens een proefwerkje maken... nou dat gaat in het begin niet slecht... uiteindelijk was de opdracht om dunner werk te maken .... more heat and more speed...thats the thing, you know.(toch wel de langste zin van vandaag).. en verder is het zoeken naar woorden om elkaar te begrijpen, demonstreren werkt gewoon nog het beste. En niet te precies iets willen uitdrukken, denk ik. Gezegd dat hij rustig kortaf mag zijn.. more heat, use paper, take small block allemaal heel helder. We kunnen toch niet echt over elkaars leven praten. Het is met hoofdknikjes wel duidelijk. Ook dat is heel herkenbaar uit Leerdam. Je kent het proces, weet wat de volgende stap is en met een knikje maak je duidelijk... goed, doe de volgende stap. In NL is een groot verschil tussen leraren, ook hier een enorm verschil met een andere leraar die even inviel.... die tweede zei echt bijna niets, maar gebaarde: stop, en deed voor hoe het moest, gaf het werk terug en wees naar mij. Nou wel wat stilletjes maar het werkt wel.
De hotshop werd bezocht door de CZ televisie, nee ik sta er niet op. Omdat er een Braziliaanse student is. Verder helemaaaal geen vrouwen op de vloer. Glasblazen is echt mannenwerk.
Ook zijn de Turken nog niet gesignaleerd. Ik heb tegen half 2 eens een rondleiding door de school 'gevraagd', met handen en voeten. En ik kreeg een excursie langs alle afdelingen die er ook zijn... glasschilderen, glas in lood, slijpen en polijsten zodat je van dat stevige glas met van die kerfjes erin krijgt, fusion, en iets heel ' ouderwets': glas met een gekleurd laagje dat dan in een patroon weggeslepen wordt. Er stond een vaas van ongeveer 50 cm hoog waar iemand 2 weken voltijds mee bezig was geweest, er was een heel bostafereel aangebracht, dan moet je niet even de hik krijgen.Kan je helaam opnieuw beginnen. Echt een hertje aan de bosrand, met bomen en sterren in de lucht, het geheel in ene kader van repeterende in grootte varierende rondjes... met allerleis minidetails zoals de hertenvacht niet te geloven en eigenlijk ook niet mooi maar wel heeeeeeel knap gemaakt. Ik geloof niet dat ik daar voor in de wieg gelegd ben. Maar de maker was zelf erg enthousiast, net als de juf van glasschilderen. En alles met handen en voeten. Ook nog mensen ontmoet die ook in het 'internat' wonen: een Japanse die dit jaar afstudeerd en er al 3 jaar is, een CZ dame die nu 3 maanden lessen glas in lood 'doet' en meewerkt aan de restauratie van een groot raam uit 1934, voor de kenners: helemaal in een soort Bauhausstijl. Verder valt het niveau Engels hier niet mee, eerder tegen. Ook Duits is niet erg aanwezig. Ik was wel blij dat ik via internet gewoon even radio 2 op kon zetten en het nieuws hoorde. Niet dat het zin heeft als je terug praat, maar goed, het is wel iemand die gewoon doorpraat, niet naar woorden zoekt of iets onbegrijpelijks vertelt.
Verder belt op de vloer hier bijna iedereen die geen student is de hele dag met mobieltjes.
Ja ... wat heb ik gemaakt he, nou jongens dit ga ik niet eens mee naar huis nemen....dikke kleine rechte vaasjes maar dan wel 9, thats all.
Morgen ben ik hopelijk niet vergeten wat ik vandaag heb geleerd: more heat and more speed....
Inmiddels ook al een blikopener rijker.. maar nog geen oplossing voor de foto's... vanavond nog maar eens internet afzoeken.
Het is nu 5 uur, en het is al flink aan het schemeren. Vanavond in het internat (CZ term voor studentenverblijf) maar eens in de eetzaal rondkijken of er nog 'bekenden' zijn. Nog wat in de studieboeken turen, nog wat lezen en natuurlijk boodschappen doen, koken en op tijd in het mandje...

nasglsedanau of zoiets, tot morgen

  • 31 Januari 2011 - 19:42

    Karin:

    Dit naar school gaan heeft een geheel andere dimensie dan toen we gezamenlijk iedere vrijdag naar ons schooltje in Maastricht gingen.....
    Heb het leuk daar! Groet, xxxKarin

  • 31 Januari 2011 - 22:35

    A.n.n.:

    wat een fijne tijden...wel spannend en een goeie dril week?! *&* An n En doen ze het ook nog af en toe een beetje zen?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Joke

Actief sinds 27 Jan. 2011
Verslag gelezen: 149
Totaal aantal bezoekers 9212

Voorgaande reizen:

13 April 2015 - 21 April 2015

suddenly naar Sunderland (verenigd koninkrijk)

02 Maart 2012 - 10 Maart 2012

novy bor ... here we are again

30 Januari 2011 - 06 Februari 2011

Glassweek Novy Bor

Landen bezocht: