De schoolwerkplaats - Reisverslag uit Nový Bor, Tsjechische Republiek van Joke Dalderup - WaarBenJij.nu De schoolwerkplaats - Reisverslag uit Nový Bor, Tsjechische Republiek van Joke Dalderup - WaarBenJij.nu

De schoolwerkplaats

Door: jokedalderup

Blijf op de hoogte en volg Joke

02 Februari 2011 | Tsjechische Republiek, Nový Bor

De werkplaats op school is een gecombineerde werkplek voor eigen Novy Bor-studenten, voor kunstenaars die een deel van de werkvloer huren om hun eigen werk te maken en kleine 'glasfabrieken' die geen eigen werkplaats (meer) hebben. En dan zijn er geregeld nog buitenlanders zoals ik en de 7 Turken die er tegelijkertijd waren. Verder lopen er glasmakers rond, technici, en allerlei anderen die iets met de school te maken hebben (geregeld komt er iemand ¨van de administratie¨iets regelen) of er gewoon even willen zijn (een leraar komt op zijn niet-werkdag met zijn zoontje even iets brengen en het broodnodige praatje maken). En als ze niet komen, bellen ze wel op. Mijn leraar ¨hangt¨ zeker twee uur per dag aan de telefoon, praat gewoon door, en geeft mij instructie...lekker gesprek zal dat zijn stel ik me voor... ja Jan, is oke dat we dat ... nee nu meer hitte...dan gaan doen ... hoe laat? ... nu met het plankje...
De werkplaats wordt ook veel gebruikt door het team Simek, een productieteam voor de kunstenaar Borek Simek (www.boreksimek.cz dacht ik).. er zijn mensen die het erg mooi vinden. Deze mensen maken in een team met ieder zijn eigen taak bijna blindelings kunstwerken volgen voorschrift. Het glas waar ze mee werken is witheet, in Leerdam is het dan nog oranje. De studenten hadden in NB gelukkig ook het ¨koelere¨ glas. Ja, je denkt wat maakt het uit 1100 of 1250 graden, het is heet of heter of te heet... nou je voelt het echt wel...de straling is enorm, een zonnebril is geen luxe (gebruiken die mannen natuurlijk niet) en als je er voor staat wil je maar een ding" wegwezen, maar dat als je je pijpje (zoals ik vandaag) nog in de glasbak hebt zitten moet die er toch eerst uit... en wat het ergste is, je glas lijkt wel waterige pap zo dun... het lukte me dan ook meerdere keren niet om met voldoende glas aan mijn pijp bij mijn werkplek te komen... what is happening vroeg ik aan mijn leraar, you move to much... en daar ga je dan...hoe slapper het glas, hoe rustiger je moet bewegen, hoe beter je dus moet weten wat je moet doen..maar dat kon ik wel (knikte hij) en ging het even voordoen...en of ik het maar even na wilde doen...ja het werkt!!! Sta je daar met je withete glas stoer te wezen, joepie... so far so good...
Maar verder over de werkplaats: eigelijk is het een enorme fabriekshal, er past met gemak een royale gymzaal in. Op de ene helft is de werkvloer, centraal geplaatst, op de andere helft is de opslag, de eerste afwerking, de afkoeloven, kantoortjes en vooral overal tegen de wand kasten (van die metalenlockers die je uit een oude film over arbeiders kent) en oude spullen (stoelen, bankjes)...
en dan ergens tussen de werkvloer en een muur naast kasten en oude troep is mijn eigen plekje. Het is een soort van gezellig, iedereen die binnenkomt moet langs mij en de leraar (maakt hij weer een praatje, nou niet altijd)en het ahoy is soms niet uit de lucht. De eigen studenten maken 1000 keer hetzelfde van blank glas en als dat dan goed is, mogen ze met een kleurtje maar wel een poedertje = goedkoper. De school is heel bekend, maar maakt nou niet direct een flitsende indruk. Alles maakt een oude indruk, maar alles werkt wel... en dat al jaren.. en als niemand het erg vind....(of iedereen vindt het normaal)
Over de afkoeloven: je loopt op de afkoeloven af en je ziet dan 3 toegangsluiken. Deze gaan hzdraulisch omhoog, te bedienen met een voetpedaal,en een hoop gesis, het luik schuift omhoog en je tikt je galswerk van de pijp af en het komt op de "vloer" van de afkoeloven. Tot zover duidelijk? In Amsterdam en Leerdam moet het dan 24 uur blijven liggen afkoelen. Ik kom met mijn tweede werk... eerste werk weg, jemig het was wel niet veel soeps maar het is toch nog wel aan mij om te beslissen wat ermee gebeurd...nou ja, je wilt er eigenlijk niet over nadenken en gaat verder, kom ik met mijn derde werk ... tweede werk weg en er ligt helemaal geen werk aan de voorkant van de oven...hmmm???....je voelt dat er iets is dat je nog effe niet door hebt...en wil natuurlijk geen stomme vraag stellen....wordt me in een keer duidelijk dat dit geen afkoeloven NLstijl is, maar een afkoelband die heel langzaam door een afkoelproces wordt geleid, niks 24 uur afkoelen, het werk dat er om 7 uur ingaat is tegen enen al klaar! Nou ja afgekoeld dan. Het hele ding is ongeveer 4 meter hoog en wel bijna 15 meter lang, ik dacht dat dat een stalen wand was of zo was met kasten...Dus ik vrolijk aan het eind van de dag naar mijn werkjes kijken...ja helemaal heppie....met prutsvaasjes, maar wel zelf gemaakt...

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Joke

Actief sinds 27 Jan. 2011
Verslag gelezen: 219
Totaal aantal bezoekers 9216

Voorgaande reizen:

13 April 2015 - 21 April 2015

suddenly naar Sunderland (verenigd koninkrijk)

02 Maart 2012 - 10 Maart 2012

novy bor ... here we are again

30 Januari 2011 - 06 Februari 2011

Glassweek Novy Bor

Landen bezocht: