Avondje Ajeto - Reisverslag uit Nový Bor, Tsjechische Republiek van Joke Dalderup - WaarBenJij.nu Avondje Ajeto - Reisverslag uit Nový Bor, Tsjechische Republiek van Joke Dalderup - WaarBenJij.nu

Avondje Ajeto

Door: jokedalderup

Blijf op de hoogte en volg Joke

04 Februari 2011 | Tsjechische Republiek, Nový Bor

Wat ik al schreef.. op donderdagavond naar Ajeto, Novy Bor. Overigesn betekes Ajeto echt iets, het is een uitspraak die je yegt als je bedoelt ¨en zo is het¨, als een soort afsluiting van een klus of zo. Ik geloof niet dat in NL we zo¨n uitspraak hebben. Iets als ¨mooi geklaard¨komt een beetje in de buurt.
Ajeto is een commerciele glasblazerij waar ze vooral oude modellen opnieuw blazen. Bijna 85% is voor de export naar USA. The Americans looooove old Bohemian glas...so we make it and ship it to them. Er staan dan de hele werkdag 4 teams rond hun eigen oven glaswerk te produceren, afhankelijk van de vraag. Zo maakte een team de hele donderdag alleen maar flesstoppen, allemaal hetzelfde, in een mal, dus ook echt hetzelfde. Glas aan de stok, in de mal, drie keer ronddraaien, nummer twee neemt een plukje glas draait er een bolletje van, gaat in de ribbeltjes mal, bolletje wordt aan nummer 1 gegeven, die plakt ze aan elkaar, nummer twee geeft nog - in een ritje - vier keer en beetje glas aan, die door nummer een keurig verdeeld op het bolletje worden ¨geplakt¨, nog even met een malletje op maat drukken, klaar. En dan is er ongeveer 10 minuten voorbij, dus zeg 6 per uur, zo'n 48 per dag... en de volgende dag afhankelijk van de bestellingen hetzelfde of een ander modelletje of een glas, of een bepaald type karaf...Team twee maakt misschien hetzelfde, misschien iets anders.
En dat alles on het het oog van verschillende toeschouwers die in het restaurant zitten. Het kost wat zo'n studio en de toeristen willen wel eens iets anders dus worden er na werktijd (hier 5 uur smiddags) workshops gegeven door een ervaren glasblazer en soms door de baas (Peter Novodny) zelf en dan heb je echt een gelukje...Nou ik had een andere workshopleider.. Otto heette hij, althans dat heb ik verstaan, maar hij was niet zo'n prater..en was het al helemaal niet gewend dat er iemand kwam die het 'kunstje' al een beetje kon. En die niet zoveel meer wilde dan " let¨s just do the same shape. All evening? Yes - ik dacht ze doen zelf de hele dag hetzelfde - I want to make the smaen thing over and over again. Oke - met een verbaasd gezicht- So let's start" Gewoon een simpel vaasje maken met een klein beetje kleur, dit is wat ik wilde doen. De meeste mensen die daar komen willen 'de hele wereld' en branden binnen 5 minuten hun handen, of merken dat het toch niet zo makkelijk is als het lijkt om echt iets te maken dat ook nog iets voorsteld.
Ik vond het vooral heel leuk om te merken dat ik - tot zover - toch al wel iets kon, dat de eerste stappen echt wel zijn gezet en dat ik buiten de beschermende sfeer van de school ook nog iets kan presteren. En dat die Otto daar dan ook gewoon in meegaat en regelmatig aangaf dat het heel goed ging, zo na het 3de vaasje werden we echt een team met een ritme..pijp overdragen, wegzetten schoonmaken, opnieuw beginnen, het ging zonder woorden. En dat is een goed teken. Het is nog een hele kunst om over iets anders - dan sterdte praten tijdens het werken, maar dat komt nog wel. Voorlopig resulaat: zie foto's