de terugreis begint ... - Reisverslag uit Praag, Tsjechische Republiek van Joke Dalderup - WaarBenJij.nu de terugreis begint ... - Reisverslag uit Praag, Tsjechische Republiek van Joke Dalderup - WaarBenJij.nu

de terugreis begint ...

Door: jokedalderup

Blijf op de hoogte en volg Joke

05 Februari 2011 | Tsjechische Republiek, Praag

Zo, het zit er alweer bijna op. Nog een nachtje in Hotel Prague Inn, prima hotel, centraler kan je niet zitten en leuk geprijsd, maar als je op de 4de etage wordt geplaatst, kijk dan even naar de douche, ik kom er net (23 uur) achter dat ik niet staand kan douchen, vanwege het schuine dak, dus maar eens uitgebreid in bad gelegen. Ook wel leuk, maar was niet de bedoeling. Morgen iets van zeggen...
Vanmorgen om 7 uur nog het laatste werk opgehaald, en een groot deel van wat ik gemaakt heb, achtergelaten als oefenmateriaal voor de studenten die moeten leren slijpen. Zeg maar de bodem netjes recht maken zodat er geen krassen op je tafel komen. Nou daar leent mijn werk zich wel voor, en als zij ermee klaar zijn, gaat het werk in de bak ' schoon glas' en wordt het in elkaar geslagen met een grote houten hamer. Werkelijk waar: in de hal waar de werkvloer ook is, staat naast de afkoeloven een aantal houten bakken met mislukte werken, die geregeld door iemand, met een houten hamer worden bewerkt. Het is nogal zwaar werk, dus het gebeurd alleen als iemand het nodig heeft eens lekker te meppen, geloof ik. Het gecrushte glas wordt gebruikt om de ovens bij te vullen. Het ware cradle to cradle..
Afscheid genomen van Pavel Tille, en direct geconfronteerd met een Tsjechische gewoonte om een kadootje niet uit te pakken waar de gever bij is. Oke. Dat is echt heel raar, dan sta je eigenlijk te wachten tot het pakje uitgepakt wordt en je een reactie ziet. En dat gebeurd dus niet. Nou dan maar na wel drie bedankt te hebben, gewoon gegaan en nog 4 keer tot ziens gezegd. Dat was de laatste gang van school naar 'huis'.
Dan nog alles inpakken. Het is ongeloofelijk wat spullen toenemen in de loop van de week, ik kraag het er bijna niet meer in. Een aantal dingetjes zonder waarde achtergelaten. En toen met rugzak achter en kleine rugzak voor en een halve Appie-shopper vol glaswerk naar Ajeto gelopen (30 minuten) om het werk dat ik niet kan meenemen daar af te geven. Iemand van daar neemt het dan tzt mee naar Leerdam. Dat tzt zal niet eerder dan half maart zijn. Ik heb van de vaasjes en de glaasjes wel een paar voorbeelden bij me. En gelukkig hebben we de fotoos nog. OP tijd de bus gehaald, die ging om 11.03 (volgens het schema in het bushokje en in wekelijkheid ook) in plaats van de op internet aangegeven 11.15.
Goed, regende het gisteravond en vanmorgen nog, echt weer om weg te gaan, eenmaal in de bus begon de zon te schijnen. De rit Praag - Novy Bor maakt ik nu in omgekeerde richting, met als tweede belangrijkste verschil dat ik nu daglicht had bij het deel dat ik eerder in het donker had gezien. Bos, heuvels en aanzienlijk minder sneeuw als een week geleden. Weer herten op de velden en daar wordt flink op gejaagd als je het aantal hochsitsen (van die hoge houten hokjes waar jagers in gaan zitten terwijl helpers de dieren het bos uit jagen) telt.
In Praag met de metro naar het hotel. Eerst maar eens even liggen, theetje erbij en dan de stad in. Praag in de zon, met open jas loop ik rond me verbazend over de panden, de soms heel smalle straatjes en daarnast dan brede winkelstraten. Ze zouden je hier op ene bedjemoeten rondrijden, dan krijg je niet zo'n stijve nek van het omhoogkijken. Ik houdt er wel van, die art deco en recessionskunst, dan zie weer meer napoiontische stijl, de ene straat lijkt net Parijs, de andere lijkt weer net Duits. De synagoe en het begraafplaats waren dicht, Dan maar even tege de muur gezeten ene me bedacht dat het toch wel at is, al die mensen die vanvhierui zijn weggevoerd omdat de niet paste in het wereldbeeld van een leider. En dat dit soort leiders en nog steeds zijn. Pat niet... afvoeren naar gevang, of je het leven gewoon lasit maken. Stemt wel wat treurig ondanks het mooie weer.
Het toeristen beeld is door dehele stad hetzelfde: de toeristen moeten aan Boheems glas, ana marionetten, ana Tshirts Prague: czeck me out en I love prague, aan bier in halve liters en aan heel leuke dingetjes uit de Blue winkels geholpen worden, maar niet gekocht. Het is wel leuk maar ook heel duur. Verder heel veel mogelijkheden om je eens thais te laten masseren (op sommige plaatsen wordt aangegeven dat dit ook voor paren is: Thai facial massage together) en in een etalage te zitten met je voeten in een bak met knabbelvisjes...
Het is niet druk op straat. Althans als je bedenkt dat het zaterdagmiddag is, en eindelijk weer eens weer om door een stad te slenteren. Je merkt dat iedereen naar buiten komt, veel mensen met wandelwagens. Ook lokt het weer romantisch gedrag uit, menig dame wordt 'verwend' met een op straat gekochte bloem (uit holland staat erop de kraampjes)en om me heen wordt volop gekuffeld en gezoend, mensen lopen met de armen om elkaar heen door de stad, soms meer oog voor elkaar dan voor de stad. Je hoort veel Tsjechisch, een paar keer Duits en nog minder Nederlands. Het toeristenseizoen is nog niet echt op gang gekomen. Verder valt me op dat er veel mensen met een Aziatisch uiterlijk rondlopen.
De hele tijd wordt de straat geveegd en naarmate het later wordt neemt het aantal zichtbaar actief aanwezige politieagenten toe. Veel bedelaars, die nederig op de knieen gezeten proberen een paar kronen te krijgen. Een dronken man wordt door de polite weggevoerd. Iemand anders wordt aangesproken, uit het gedrag wordt duidelijk dat dit niet gaat om een vriendleijk praatje over het weer. Als ik om 21 uur over de muur bij de Praagse Burcht hang en over de stad uitkijk probeert een oudere man met baard zich als gids voor te doen. Ik reageer niet, heb hier geen zin in en hij druipt af. Het is heel helder en alle verlichte gebouwen zijn goed zichtbaar. Er zijn meer mensen die hiervoor alle trappen omhoog klimmen. Sommigen wijzen elkaar gebouwen aan. Ik kijk gewoon maar, het is te donker om op een kaart uit te vlassen welke toren nou bij welk gebouw hoort. Het valt me op dat het voor een wereld stad eigenlijk heel rustig is, in Rome hoorde je overal en altijd wel een zieken- of po;litiewagen, hier nauwelijks, ook lijkt er niet veel verkeer te zijn, dat zou je echt wel horen aangezien zo ongeveer de hele stad met kinderkopjes is bestraat. Volgens mij zijn de enige eenlingen de Pragenezen zelf die vlot van a naar B lopen, en ik dan, de rest is allemaal met minimaal 2. Opeens voel ik me wel een beetje erg alleen. Maar dat trekt snel weet weg. Ik tracteer mezelf op een maly shake chocolate, een small graag. OPeens zie ik een vaas die ik ook op de school heb gezien, helemaal bewerkt met goud en bloemen, ongeveer even groot en evenveel versierd: 180.000 kronen (1 kroon is ongeveer 4 eurocent, voor het gemak reken ik met 25 kronen per euro).
Weer terug in het hotel, ga ik lekker effe internetten..baden en neem me voor om in ieder geval op tijd te gaan pitten. Nou dat is niet echt gelukt (nu 24.00 uur) Morgen, printen, opruimen, ontbijten en om 8 uur hier weg, op naar het laatste deel van de reis: van Praag naar NL. Joepie!

  • 06 Februari 2011 - 09:40

    A.n.n.:

    Goeie reis!
    Wat kun jij gaaf schrijven je kunt het je helemaal voor je zien , dank je wel . Zo kun je helemaal meeleven ..Tot volgende week!
    Liefsz van Ann

  • 06 Februari 2011 - 17:45

    Tom:

    leest lekker weg. Klinkt als een leuk avontuur en veel blaaswerk. Als je er maar niet glazig van gaat kijken ;-)

  • 06 Februari 2011 - 18:23

    Karin:

    Goeie reis en welkom terug. Maar eens snel bijpraten met een glaasje erbij.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Joke

Actief sinds 27 Jan. 2011
Verslag gelezen: 383
Totaal aantal bezoekers 9208

Voorgaande reizen:

13 April 2015 - 21 April 2015

suddenly naar Sunderland (verenigd koninkrijk)

02 Maart 2012 - 10 Maart 2012

novy bor ... here we are again

30 Januari 2011 - 06 Februari 2011

Glassweek Novy Bor

Landen bezocht: